Wednesday, February 24, 2010

SAHABATKAH KAU





Sahabatkah kau..
Atau sekadar teman di pinggir jalan
Terlalu mudah mencari silap
Sedang diri umpama lalang yang tumbuh dari kebencian
Usah mengajar aku erti hidup
Aku telah terbiasa mengayam perit dari jerami masa
Usah mengajar aku bermain api
Kerna api adalah teman setiaku
Bimbang dirimu yang akan terbakar nanti..
Usah menduga aku dengan sandiwara badutmu
Andai langkahmu belum cukup sempurna
Sahabatkah kau..
Sentiasa mengheret dosa yang kian hitam dan penuh nista
Tercicir dari landasan hidup
Hitunglah calar diri yang telah lama berpalut lumpur
Usah tersenyum dalam seribu kepuraan
Dan ketawa dalam seribu kemungkaran..
Seangin dendam menyeringai malam mu
Bersama topeng2 aneka warna tanpa nama..
Bangunlah meneka hati..mencari makna diri yang telah lama tersasar..
Usah menjadi bayang2 angkuh mencipta alasan
Kaukah atau aku yang sedang terpenjara dalam D.I.R.I ?

2 comments:

kelompen said...

Qasih
sebenar sahabat ialah yang berkata BENAR dengan kita, bukan yang MEMBENARKAN kata kata kita..

Qasih said...

Sahabat umpama pasir2 di tepian pantai..sahabat sejati adalah mutiara antara pasir2 itu..